Bok bokare bokast

Johanna gjorde en härligt pretentiös bokutmaning. Jag tänker anta denna utmaning med hull och hår.

1. Senaste bokköp:
Kunzelman och Kunzelman som mp3-bok på adlibris.

2. Senaste bibliotekslånen:
Jaa...Jag tror det var Ludde och Gnutta, Ellen och Olle badar, Pippi hittar en Spunk och Bu och Bä städar.

3. Senaste utlästa boken:
Laterna magica. Den var underhållande. Sinnessjuk gubbe, den däringa Bergman.


4. Favorittidning:
Bang och Galago, om Galago fortfarande kan kallas tidning. Det kan den nog inte. Den är ju mer en seriebok. Bang bara då.

5. Plats där jag helst läser:
Sängen, spårvagnen, köket. Och soffan om det gäller barnböcker

6. Så sorterar jag min bokhylla:
Storlek för tillfället. Vi ligger i djup fejd huruvida böckerna ska stå inknödda längst in på hyllan (cp-Thor) eller längs med kanten ytterst på hyllan (jag). Thor tycker det ser neurotiskt ut när böckerna står längst ut. Jag tycker det ser fult och oengagerat när de står inknödda. Jag har naturligtvis rätt. Det är en viktigare fråga än hur böckerna är sorterade. Tidigare (när jag inte var tvungen att anpassa mig till någon annan) hade jag dem omväxlande i färg och titelbokstavsordning. Är smått allergisk mot författarsortering. Om man inte har typ trettio hyllor.

7. En bok som jag minns att jag läste när jag var liten:
Anders nästan 4 av Kerstin Thorwall. Läser den för Thea nu och minns. Jag var rädd för mardrömshunden med hjul ("en hund som är en bil, eller en bil med hundansikte", hur läskigt är det inte?). Dessutom underbart 70-talsfina teckningar av Ilon Wikland.

8. Vilken bok i min bokhylla har jag ägt längst:
Förutom Anders är det nog Musen och hans barn. Jag råkade stjäla den från skolbibblan i ettan. Fatta ångesten! Jag glömde lämna tillbaka den innan sommarlovet och sen kändes det liksom bara för sent. Den står fortfarande som ett dåligt samvete i bokhyllan.

9. Vad ser jag mest fram emot att läsa i vår:
Framför allt hejdlösa mängder barnböcker. Det är bland det roligaste jag vet, att läsa för Thea (av barnanpassade aktiviteter alltså. Det är annars mycket roligare att till exempel supa sig full eller ha sex). Vi är, till Johannas stora glädje, frekventa bibliotekanvändare.

Kommentarer
Postat av: mattias

alla låneböckerna utom pippi har typ radarpar. lustigt.

2009-02-05 @ 00:09:44
URL: http://upsdowns1.blogspot.com
Postat av: Johanna

Jag tycker att man kan räkna Spinken som en kamrat. Eller?

2009-02-05 @ 18:56:49
URL: http://kattenmusentiotusen.blogspot.com
Postat av: jennie

YES, du är tillbaka! (Jag sa Yes och knöt näven och drog den in mot bålen sådär grabbigt nu).

2009-02-05 @ 20:18:26
URL: http://www.bloggterrier.blogspot.com
Postat av: jennie

Jag snor även utmaningen

2009-02-05 @ 20:19:23
URL: http://www.bloggterrier.blogspot.com
Postat av: terry

Jag såg gesten framför mig redan vid "YES". Hur skulle man annars kunna visa sin totala glädje?

Johanna: Vad fan är en Spink och varför är den en kamrat? Är det ngn form av kommunistisk propaganda du försöker sprida?

2009-02-06 @ 10:14:57

Hold your breath and count to ten:

Mitt favvodjur:
Kom ihåg mig då, datorjävel

Fanmail (publiceras garanterat): (publiceras ej)

Hemadress:

Kära Bullen:

Trackback
RSS 2.0